De supplementen die Daan de Wit dagelijks gebruikt

Welke supplementen gebruikt Daan in aanvulling op de basis, gezond eten? Hij krijgt die vraag vaak en geeft er hier concreet antwoord op.

Steeds duidelijker wordt, mede door bijvoorbeeld het onderzoek van de Amerikaanse wetenschappers Bruce Ames en Rhonda Patrick, dat je veel van wat goed is nodig hebt om op de lange termijn gezond te blijven. Ames en Patrick bevestigen hiermee het werk van de in Weet wat je eet aangehaalde wetenschapper Weston Price en het deel van De cholesterolmythe dat uitgebreid in gaat op enkele waardevolle supplementen.

Om je lichaam te geven wat het nodig heeft zodat je niet alleen hier en nu overleeft, maar ook op de lange duur gezond en fit kunt zijn is het verstandig om gezond te eten en te bewegen en om supplementen te nemen die goed bij je passen. Daan slikt dagelijks een aantal basissupplementen. Dat betekent niet dat jij exact hetzelfde moet slikken, maar je kunt er wel inspiratie uit opdoen.

Supplementen bestellen
Daan bestelt zijn supplementen voornamelijk bij iHerb in de VS en met kortingscode WIT020 krijgen jij en hij korting bij jouw eerste bestelling. Update oktober 2022: iHerb heeft het in de meeste gevallen zo geregeld dat invoerrechten worden meegenomen in het afrekenproces. Dat scheelt financiële verrassingen bij het ontvangen van het pakketje.

Boek een VIP-dag
Tijdens een VIP-dag ontdek je welke supplementen en welke voeding geschikt zijn voor de gezonde versie van jou en de vrienden die je meeneemt naar de dag. Wat Daan weet over gezondheid gaat veel verder dan voeding en wat hij beschrijft in zijn boek. Hij vertelt het je, toegesneden op jouw specifieke behoeftes, tijdens de VIP-dag.

Op het goede spoor
Past een persoonlijke benadering goed bij jou? Daan de Wit zet je één op één op het goede spoor.


De supplementen die Daan de Wit dagelijks gebruikt, staan hier opgesomd. Minstens zo belangrijk voor zijn gezondheid is het rode licht dat hem dagelijks beschijnt. Lees daarover alles in dit blog dat Daan schreef.

* Vitamine C, 5 tot 10 capsules verspreid over de dag.
* Vitamine D3, 3 capsules.
* Vitamine E, 1 capsule.
* Vitamine B, 1 capsule.
* Vitamine K2, 1 capsule, via Amazon. Scroll ook even door naar: ‘Special offers and product promotions’. Of bestel via de website van Nutrizing.
* Kabeljauwleverolie, koudgeperst, van Dropi. Voor omega 3 en vitamines A en D in natuurlijke verhouding. Goedkoper en naar eigen zeggen ook koudgeperst, de levertraan van Holland & Barrett.
* Magnesium, zo’n 10 sprays in je mond met een slok water.
* Zink, 1 tablet om de dag of een half tablet dagelijks, liefst onder de tong.
* Astaxanthine, 1 capsule.
* Q10, ubiquinone 1 capsule en 1 capsule Q10 ubiquinol.
* Trans-resveratrol, 1 capsule. Er is enige controverse met betrekking tot sirtuin-1 en onderzoek van dr. David Sinclair en tot er uitsluitsel is, schrap ik dit supplement.
* NAC, 7 tabletten (of in poedervorm), helpt bij de aanmaak van glutathione.
* Citrulline Malate, 4 gram, voor NO/nitric oxide/stikstofoxide/stikstofmonoxide. Er is ook citrulline zonder malaat. Ben ik mee gestopt. De details voeren te ver voor hier, maar dit middel werkt niet voor, maar tegen je.
* Collageenpeptides, 10 tot 60 gram, samen met 1 capsule vitamine C.
* Ook goed voor collageenaanmaak, in plaats van de collageenpeptides, is een mix van 1 tablet lysine, een capsule proline en tien tot vijftien gram glycine. Ondermeer voor een gezond hart- en vaatstelsel. Bij virusinfecties verhoog ik de dosering lysine.
– Lysine, proline, glycine, citrulline en NAC zijn aminozuren en neem je bij voorkeur op een nuchtere maag. Dus maximaal een half uur voor de maaltijd of zo’n drie uur erna. Deze combinatie is gezond, maar vooral vanwege de NAC, niet erg smaakvol. Heeft ook de wetenschap ontdekt en enigszins opgelost: los de mix op in cranberrysap. Zeker als die niet te koud is, kun je die snel wegdrinken. Vanwege het zuur ook even de mond naspoelen met water.
Glycine kan ook voorafgaand aan de slaap worden ingenomen, om die te bevorderen.
* Selenium, belangrijk volgens onderzoeker Bruce Ames. Dagelijks een capsule.
* MSM, dagelijks een tablet.
* Silica, dagelijks een tablet.
* Quercetine, dagelijks 1 capsule, samen met zink.
* Creatine, dagelijks 5 gram.
* Paddenstoelenpoeder, reishi, dagelijks een flinke theelepel. Ook goed: paddenstoelenblend, eventueel via SevenHills.
* Spirulina, 1 of 2 gram voorafgaand aan het slapengaan.
* Keltisch zeezout uit het Franse Guérande. Als je het gebruikt bij het bereiden van je eten, krijg je de waardevolle mineralen vanzelf mee.
* Maca
* Ginsengpoeder

Op de wenslijst
* Kurkuma